منابع به خبرگزاری رویترز اطلاع دادند که ۲۰ مه، همان روزی که کریم‌ خان، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی، درخواست غافلگیرانه‌ای برای صدور حکم دستگیری سران رژیم صهیونیستی در ارتباط با حملات به غزه را صادر کرد، به طور ناگهانی ماموریت حساس جمع‌آوری مدارک در منطقه را لغو کرد.

لغو سفر دادستان دیوان کیفری بین‌المللی به غزه برای جمع آوری مدارک

به گزارش قدس آنلاین، برنامه‌ریزی برای این سفر به منطقه از ماه‌ها قبل با مقام‌های آمریکایی در حال انجام بود.

تصمیم خان برای درخواست حکم دستگیری، برنامه‌های مورد حمایت واشنگتن و لندن برای بازدید دادستان و تیمش از غزه و سرزمین‌های اشغالی را لغو کرد. پنج منبع آگاه به رویترز گفتند که دادگاه قرار بود شواهدی در محل درباره جنایات جنگی جمع آوری کند و به سران صهیونیست اولین فرصت را برای ارائه موضع و هرگونه اقدامی که برای پاسخ به اتهامات جنایات جنگی انجام می‌دهند، ارائه دهد. درخواست خان برای صدور حکم قضایی برای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم - اولین تلاش دادگاه برای بازداشت یک رئیس دولت مستقر تحت حمایت غرب - نیز در برابر تلاش‌هایی که ایالات متحده و بریتانیا برای جلوگیری از تعقیب رهبران صهیونیست توسط دادگاه انجام می‌دادند، انجام شد.

لندن و واشنگتن گفته‌اند که دادگاه هیچ صلاحیتی برای اقدام علیه «اسرائیل» ندارد و درخواست حکم به حل مناقشه کمک نمی‌کند.

دفتر خان به رویترز گفت که تصمیم برای صدور حکم، مطابق با رویکرد آن در همه پرونده‌ها، بر اساس ارزیابی دادستان مبنی بر وجود شواهد کافی برای ادامه، و این دیدگاه که درخواست فوری حکم بازداشت می‌تواند از جنایات جاری جلوگیری کند، بوده است.

رویترز اولین منبعی است که جزئیات سفر برنامه ریزی شده و عواقب لغو آن را گزارش می‌دهد. خان به مدت سه سال برای بهبود روابط با ایالات متحده، که عضو دادگاه نیست، کار می‌کرد. چهار منبع گفتند که او از واشنگتن خواسته بود تا به متحد خود تل‌آویو - که یکی از اعضای دادگاه هم نیست - کمک کند تا اجازه دسترسی به تیمش را بدهد.

این منابع گفتند که اقدام او به همکاری عملیاتی با ایالات متحده آسیب رسانده و بریتانیا، یکی از اعضای موسس دادگاه را خشمگین کرده است. یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت که واشنگتن به همکاری با دادگاه در مورد تحقیقات خود در اوکراین و سودان ادامه می‌دهد، اما سه منبع با آگاهی مستقیم از معاملات دولت ایالات متحده با این دادگاه به رویترز گفتند که همکاری‌ها در اثر اقدام ناگهانی خان آسیب دیده است.

آنها گفتند که مشکلاتی در آماده سازی برای کیفرخواست جدید مظنونان در دارفور سودان و دستگیری فراریان رخ داده است. دو تن از این منابع گفتند که یک عملیات برای دستگیری یک مظنون به دلیل از دست دادن پشتیبانی کلیدی ایالات متحده، طبق برنامه ریزی انجام نشد. همه منابع ابراز نگرانی کردند که اقدام خان همکاری در دیگر تحقیقات در حال انجام را به خطر می‌اندازد.

با این حال، حرکت ناگهانی خان با حمایت سایر کشورها مواجه شد و اختلافات سیاسی بین قدرت‌های ملی بر سر درگیری و دادگاه را آشکار کرد. فرانسه، بلژیک، اسپانیا و سوئیس بیانیه‌هایی مبنی بر تایید تصمیم خان صادر کرده‌اند. کانادا و آلمان ساده‌تر بیان کرده‌اند که به استقلال دادگاه احترام می‌گذارند.

 دیوان کیفری بین‌المللی نیروی پلیسی برای بازداشت مظنونان ندارد، بنابراین به ۱۲۴ کشور متکی است که معاهده ۱۹۹۸ رم را که آن را پایه‌گذاری کرده بود، تصویب کرده‌اند.

کشورهای غیرعضو چین، روسیه و ایالات متحده در کنار رژیم صهیونیستی گاهی اوقات به صورت موقت با دادگاه همکاری می‌کنند. 

دو منبع گفتند که خان شخصا تصمیم گرفت تا سفر به نوار غزه، بیت‌المقدس و شهر رام‌الله در کرانه باختری را که قرار بود در ۲۷ مه آغاز شود، لغو کند.

مقامات دادگاه و تل‌آویو قرار بود در ۲۰ مه در بیت‌المقدس ملاقات کنند تا جزئیات نهایی این ماموریت را بررسی کنند. خان در عوض آن روز برای نتانیاهو، یوآو گالانت، وزیر جنگ، و سه رهبر حماس - یحیی سنوار، محمد ضیف و اسماعیل هنیه، حکم صادر کرد.

یک مقام سازمان ملل که خواست نامش فاش نشود، تأیید کرد که گفت‌وگوهای اولیه در مورد بازدید خان از غزه که امنیت و حمل و نقل را پوشش می‌دهد، صورت گرفته است. هفت منبع آگاه به طور مستقیم و غیرمستقیم از این تصمیم گفتند، بلیت‌های پرواز و جلسات بین دادگاه عالی رتبه و مقامات صهیونیست تنها با چند ساعت اطلاع‌رسانی لغو شد و برخی از کارمندان خود خان را متحیر کرد.

این مقام وزارت امور خارجه ایالات متحده گفت که لغو سفر ماه مه از رویه رایج دادستانی مبنی بر تعامل با کشورهای تحت تحقیق خارج شده است. سه منبع آمریکایی بدون ارائه جزئیات گفتند که انگیزه خان برای تغییر مسیر به وضوح توضیح داده نشده است و این موضوع به اعتبار دادگاه در واشنگتن لطمه زده است. دفتر خان مستقیماً به این نکات اشاره نکرد، اما گفت که او سه سال گذشته را صرف تلاش برای بهبود گفت‌وگو با تل‌آویو کرده است و هیچ اطلاعاتی که نشان‌دهنده «اقدام واقعی» در سطح داخلی برای رسیدگی به جنایات ادعا شده باشد، دریافت نکرده است.

دفتر وی در ایمیلی اعلام کرد که خان «به استقبال از فرصت برای بازدید از غزه ادامه می‌دهد» و «برای تعامل با همه بازیگران مرتبط باز است.»

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.